Hoe verkeersborden de weg wijzen naar circulariteit
Duurzaamheid en circulariteit zijn aan de orde van de dag. En daar aan bijdragen is urgenter dan ooit. Zo ook binnen de markt van de - inmiddels vele miljoenen – verkeers- en bewegwijzeringsborden.
Wat zijn nu de belangrijkste uitgangspunten/ richtlijnen binnen het duurzaamheidsbeleid voor deze markt? Hoe kun je als bestekschrijver, projectleider, inkoper, aannemer of uitvoerder zo goed mogelijk bijdragen aan, of zelfs vooroplopen, als het gaat om deze richtlijnen? En, nèt zo belangrijk: Hoe zorg je ervoor dat de gekozen borden ook de gewenste levensduur hebben?
Franka van de Gevel en Evert Swart delen graag hun visie op duurzaamheid en circulariteit én welke kansen er, binnen de hele keten, liggen om hier zo optimaal mogelijk aan bij te dragen. Ze nemen je mee in wat de markt al biedt en laten zien hoe je in twee stappen al 80% milieuwinst boekt. Ook delen ze voorbeelden van inkoopopdrachten en ervaringen waarin actieve samenwerkingen tussen opdrachtgevers en ketenpartners al het verschil maken.
Franka van de Gevel is operationeel directeur van AGMI traffic & lighting. Evert Swart is adviseur bij het team Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) van Rijkswaterstaat en projectleider van de Buyer Group verkeersborden en bewegwijzering.