Verbeterd onderzoek conform CROW 210 richtlijn
Asfaltcentrales worden strenger met de inname van freesasfalt. Dit kan leiden tot verplicht extra onderzoek van aangeleverd freesmateriaal (extra boorkernen), of zelfs tot afkeuring hiervan. De oorzaak? Strengere regelgeving rondom met name de uitstoot van centrales.
De overheid wil teerhoudend asfalt uit de keten halen en om die reden is de publicatierichtlijn CROW 210 ‘omgaan met vrijkomend asfalt’ in het leven geroepen. De asfaltcentrale besluit op basis van deze richtlijn of freesasfalt wel of niet geaccepteerd wordt. De kwaliteit van het onderzoeksrapport rapport is daarbij van groot belang.
Eén van de belangrijkste stappen is de opmaak van een boorplan. Dit boorplan is vaak gebaseerd op een visuele inspectie van de deklaag. Logischerwijs geeft de visuele inspectie geen informatie over de asfaltlagen eronder. Daar gaat het vaak fout.
Verbeterd onderzoek CROW 210, door in het asfalt te kijken
De Wegenscanners doen dat anders en brengen met non-destructief onderzoek de complete verhardingsconstructie in beeld! Met diverse sensoren wordt ‘in het asfalt gekeken’ en op basis van deze informatie wordt de weg opgedeeld in homogene vakken. De wegvakken zijn gebaseerd op de opbouw en diktes van het asfalt, gemeten met een radar, en de samenstelling hiervan, gemeten met een steenslagscanner.
Door deze homogene wegvakken te combineren met resultaten van de visuele inspectie conform CROW 210 kan een veel beter boorplan worden opgesteld, voor het CROW 210 onderzoek. De scan levert de basis. Een groot bijkomend voordeel van de scan is dat direct over het hele wegvak alle asfalt-en funderingsdiktes bekend zijn.