Graafschade voorkomen door grondradaronderzoek en AI

Gepubliceerd op 07/08/2024

U kent het wel. Vrijwel dagelijks zien we berichtgevingen uit de media over calamiteiten veroorzaakt door grondroerende werkzaamheden. Krantenkoppen zoals ‘’brandweer ontruimt woningen wegens gaslek’’ of ‘’Overstroming & sinkholes door kapotte waterleiding’’ passeren regelmatig de revue. Werden volgens het Agentschap Telecom in 2016 ‘’slechts’’ voor €26.9 miljoen aan directe herstelkosten gemaakt, in 2023 steeg dit cijfer al naar maar liefst €46.4 miljoen. De indirecte kosten, veiligheid van uitvoerend personeel alsmede de maatschappelijke impact zijn daarbij nog niet eens meegenomen.

De cijfers van graafschade liegen er dan ook niet om. Het aantal graafbewegingen neemt fors toe, met name om het huidige ondergrondse infranet robuust en gereed te maken voor de toenemende vraag. Klimaatadaptatie in de vorm van het overschakelen van een gemengd naar een gescheiden rioleringssysteem draagt daar ook aan bij. Tel daar de reguliere onderhoudswerkzaamheden bij op en er ontstaat een ideale mix voor conflicten in een alsmaar voller wordende bodem.

In diverse netwerkorganisaties wordt gediscussieerd en gezocht naar mogelijke oplossingen voor dit ruimteconflict. Euroradar is actief betrokken bij dergelijke groeperingen, zoals het COB. Het is erg interessant om de stemmen vanuit de verschillende stakeholders te horen, maar het laat ook zien dat een integrale oplossing een lastige zaak is. Voorstellen zoals het realiseren van de zogenaamde ‘’kabel & leiding tunnels’’ bieden een mogelijke oplossing, maar brengen tegelijkertijd ook problemen met zich mee zoals conflicterende ligging en ruimtegebrek.

Euroradar is actief op zoek naar oplossingen voor graafschade. Een voorbeeld hiervan is de inzet van grondradaronderzoek i.c.m. AI. Door het voorafgaand maken van een scan is het mogelijk om een volledig beeld van de ondergrond te verkrijgen, nog voordat de eerste schop de grond in gaat. Natuurlijk zitten ook aan deze werkmethodiek beperkingen, maar het voordeel hiervan is dat er reeds in de ontwerpfase problemen op voorhand in kaart gebracht kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een conflicterende ligging of ruimtegebrek. Dit scheelt kosten, tijdstagnatie en is daarnaast duurzamer dan halverwege de uitvoering een andere koers moeten bepalen.

Een nieuwe ontwikkeling in het uitvoeren van grondradaronderzoek is het toepassen van AI. AI ondersteunt ons bij het analyseren van de data en het herkennen van kabels&leidingen. Dit zorgt voor een reductie in tijd en daarmee ook in kosten. AI is een ontwikkeling die gaande is en blijft door ontwikkelen, waardoor het toepassen van grondradaronderzoek nog interessanter wordt ten opzicht van conventionele onderzoekstechnieken, zoals het graven van proefsleuven.